Direktlänk till inlägg 7 december 2015

BodySense

Av Angel Johansson - 7 december 2015 14:50

Igår var jag på en BodySense behandling och det var en väldigt bra behandling. Jag vet att jag måste jobba mycket med mig själv kring kommunikationen, jag måste våga prata och berätta. Jag har inga problem med att sätta ord på vad som sker i kroppen, hur det känns, hur den reagerar och vart den reagerar men jag har haft svårt att få fram orden. Jag kan känna igen förstå vad känslorna kommer ifrån och vad det handlar om men har haft svårt att öppna mig kring händelser och prata ut om det.

Igår blev det ett samtal innan behandlingen, lite allmänt bara för att hitta tryggheten i att prata och sedan blev det en metod som kallas för "brain spotting", kort om denna metod är att det är en pinne med en röd punkt på och denna ska jag följa med blicken. BodySenseterapeuten flyttar pinnen sakta och från vänster till höger och läsert av hur ögonen och kroppen svarar och reagerar på det. Det var första gången jag prövade på detta och jag tyckte att det gav mig en hel del, det var tydligt att det var när pinnen kom till min vänstra sida som kroppen reagerade som mest. Känslan av min integritet blev väldigt påtaglig, känslan av att bli provocerad och känslan av att kroppen är redo att gå därifrån. 


Efter denna metod var det dags för behandling på bänken. det var tydligt att min kropp kände sig ganska klyven om vad den vill göra, min vänstra sida var öppen för att prata medan den högra sidan ville hålla sig kvar i det trygga. Eftersom terapeuten känner mig väl och att jag vet att jag måste börja prata så kan han gå in lite hårdare i behandlingen och nästan "provocera" fram så att jag vågar berätta. Naturligtvis handlar det om tillit till sin terapeut och att låta det få ta sin tid. 

Det gick bra att prata även om det tog emot, och när jag väl börjat prata så inser jag nu såhär i efterhand hur mycket mer det finns att prata om och att det måste ut ur mig. Jag har kommit till den punkten när jag inser att det är jag själv som gör mina val, man kan inte påverka allt i världen men när det gäller att påverka sitt egna liv så kan man till ganska stor del ändå påverka. Man kan inte alltid bestämma vad som sker men man kan välja hur man hanterar det, oavsett om det är negativa eller positiva saker. Det sägs att allt har en mening och det har jag svårt att hålla med om till fullo med tanke på hur mycket hemskheter som ständigt sker, men trots det tunga många av oss går igenom någon eller flera gånger så kan jag som individ ändå någonstanns välja hur jag hanterar det och hur det ska få påverka mig vidare. 


Jag tänker inte låta mitt tidigare få förstöra mer för hur jag går vidare nu. Jag ansvarar för mig själv.


Och nu till det inlägget egentligen skulle handla om.... vad är BodySense?

Jag analyserade inte och försökte inte få fram fin aord utan kände efter istället och såhär känns BodySense för mig. 


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angel Johansson - 21 november 2015 20:44

Jag tänker ofta, snarare väldigt ofta att jag ska skriva mer på bloggen, speciellt efter att jag då och då haft nära vänner som frågat om jag fortfarande skriver... mitt svar blir oftast att jag ska, att jag tänkt ta tag i det men att det som vanligt...

Av Angel Johansson - 8 juni 2015 21:38

  Ytterligare en kurshelg inom BodySense är slut och det känns lika tomt som alla andra gånger, om inte ännu starkare nu. En helg med likasinnade-fast ändå så olika, det väcks så mycket tankar, känslor, reflektioner och diskussioner och framföral...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards